Avertissement :

2 novembre 2020 : nouvelle adresse pour le bureau de Saint-Jean-sur-Richelieu

Nous désirons informer les parties et les représentants que le bureau du Tribunal administratif du travail situé au 1005, boulevard du Séminaire Nord, bureau 120, à Saint-Jean-sur-Richelieu, déménagera cet automne.

Nouvelles coordonnées dès le 2 novembre 2020

315, rue Macdonald, bureau 204
Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec)  J3B 8J3

Veuillez noter que les numéros de téléphone et de télécopieur demeureront les mêmes.

Les coordonnées des bureaux du Tribunal se trouvent à la page Nous joindre.

Avertissement :

UTILISEZ NOS SERVICES EN LIGNE POUR ACCÉLÉRER LE TRAITEMENT DE VOS DEMANDES

Annoncé le 2 octobre 2020, le nouveau système informatique de gestion des dossiers du Tribunal a été implanté avec succès le 13 octobre 2020 dans les divisions des relations du travail, des services essentiels, et de la construction et de la qualification professionnelle.

Ce nouveau système élargit notre gamme de services en ligne dans toutes nos divisions. Ces services sont simples, rapides et efficaces. Dans le contexte de la pandémie, alors que tous nos employés sont en télétravail, nous vous recommandons fortement de les utiliser lorsque vous désirez :

  • déposer un nouveau recours ou une nouvelle demande au Tribunal;
  • déposer un document dans un dossier déjà ouvert (comparution, demande de remise, argumentation écrite, avis de règlement hors cour, désistement, etc.);
  • vérifier l’historique de votre dossier (étapes franchies, date d’audience fixée, etc.);
  • consulter l’horaire des audiences;
  • nous informer de votre changement d’adresse (travailleurs et salariés);
  • nous indiquer si vous désirez recevoir par courriel ou par la poste les différents documents transmis par le Tribunal en lien avec votre dossier (avis d’audience, accusés de réception, dossiers, décisions, etc.).

Tous ces services en ligne sont gratuits et sécurisés, et leur utilisation accélère le traitement de vos demandes.

Important : Les demandes en lien avec la ronde de négociations des services essentiels dans le réseau de la santé et des services sociaux doivent être transmises par courriel.

Nous vous remercions de votre collaboration.

English content

Disruption of Tribunal Operations Affecting Certain Divisions from October 5 to 23, 2020

From October 5 to 23, 2020, Tribunal office staff working in the labour relations, essential services and construction industry and occupational qualification divisions in Montréal and Québec city will be familiarizing themselves with SISTA-TAT, the new electronic case management system that is being implemented across all our divisions.

Tribunal office operations will be disrupted as a result. Longer turnaround times are to be expected when opening records, processing correspondence, sending decisions and responding to questions about the hearing schedule.

Please avoid contacting our offices in Montréal and Québec city during the above-mentioned period, unless there is an emergency. You can inquire about the status of your case by writing to tat.montreal.vprt@tat.gouv.qc.ca or tat.quebec.vprt@tat.gouv.qc.ca, as appropriate.

We apologize for the inconvenience.

Read the announcement by our President for further information on this new electronic system and the changes that it entails.

Thank you in advance for your understanding.

COVID-19 and the Tribunal administratif du travail

If you have any questions on your case, the processing of your request or how to use our online services, please contact the office of the Tribunal in charge of your case.

Welcome to the Tribunal administratif du travail website. Please note that in order to comply with the Language policy of the Tribunal administratif du travail (PDF, 158 ko) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre and the Politique gouvernementale relative à l'emploi et à la qualité de la langue française dans l'AdministrationCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre, only selected information from our French website is available in English.
 

Created on January 1, 2016, the Tribunal administratif du travail (the TAT) results from the merger of the Commission des lésions professionnelles (the CLP) and the Commission des relations du travail (the CRT). The Tribunal rules on numerous labour proceedings, including occupational health and safety. With offices throughout Québec, the Tribunal's services are accessible to all citizens.

The Tribunal fosters the amicable settlement of disputes through its conciliation service. The parties also have the option of being heard by an administrative judge at a hearing.

The Tribunal sits in four divisions.

Labour relations division: This division rules on proceedings pertaining to employment protection, freedom of association, bargaining rights and pay equity.

Occupational health and safety division: This division hears proceedings filed by employers and workers who contest a decision rendered by Commission des normes, de l’équité, de la santé et de la sécurité du travail (CNESST).

Essential services division: The mission of this division is to ensure that essential services are maintained in order to protect the population’s health and safety during legal strikes and illegal pressure tactics.

Construction industry and occupational qualification division: This division is responsible for hearing proceedings provided for in legislation concerning the construction industry.

 

For more information, consult the following documents:

Your request for access to information must be submitted to the person in charge of access to documents and the protection of personal information. You may do so in writing or orally. However, in the case of an oral request, the decision of the person in charge cannot give rise to a review before the Commission d'accès à l'information.

Your request must be specific enough to allow the Tribunal to retrieve the information.

For more information, refer to the Act respecting Access to documents held by public bodies and the Protection of personal informationCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre.

Access to information requests may be submitted to:

Line Corriveau 
Person in charge of access to documents 
and the protection of personal information 
Tribunal administratif du travail
900, place D'Youville, bureau 700
Québec (Québec)  G1R 3P7

Email: accesinformation@tat.gouv.qc.ca
Telephone: 418 643-7129
Toll free: 1 800 463-1591
Fax: 418 528-6063

For more information, contact the office of the Tribunal in charge of your file. Our staff will be pleased to answer your questions.