Avertissement :

COVID-19 – Port du masque médical en continu dans les locaux du Tribunal

Dans le contexte actuel de l’émergence des variants plus contagieux, l’Institut national de santé publique du Québec (INSPQ) recommande le port du masque médical (de procédure ou chirurgical) en tout temps dans les milieux de travail.

Dans le souci de protéger la santé tant des justiciables que de son personnel, et de maintenir ses activités au bénéfice de tous les citoyens, le Tribunal demande à toute personne accédant à ses locaux de porter en continu le masque médical qui lui sera fourni. Cette règle s’applique dans toutes les régions, peu importe la « zone de couleur » qui lui est attribuée.

Cette nouvelle mesure s’ajoute aux autres mesures préventives déjà mises en place au Tribunal, comme  la minimisation des contacts, la distanciation physique, l’hygiène des mains, le respect de l’étiquette respiratoire et la désinfection des surfaces. C’est en effet cette combinaison de mesures de prévention qui permet de limiter la transmission du virus. L’ajout de barrières physiques dans les salles d'audience est aussi une stratégie complémentaire.

Ainsi, le masque médical fourni par le Tribunal devra être porté en tout temps dans ses locaux, incluant les salles d’audience, et ce, même si la distance de 2 mètres est respectée ou que des plexiglas sont présents.

Merci de votre importante collaboration.

Avertissement :

COVID-19 – Rappel des mesures en place à compter du 1er avril 2021

Tous les bureaux du Tribunal demeurent ouverts selon les heures habituelles, de 8 h 30 à 12 h et de 13 h à 16 h 30.

Toutefois, la présence du personnel et des juges administratifs dans les bureaux sera limitée et strictement liée à la poursuite des activités jugées nécessaires. 

Le Tribunal continue de privilégier la tenue des audiences en mode virtuel. Quant aux séances de conciliation, elles doivent se tenir à distance (en mode virtuel ou par téléphone), sauf pour des raisons exceptionnelles.

Le Tribunal encourage le recours à ses services en ligne sécurisés, notamment pour le dépôt de documents, de formulaires et d’actes introductifs. Les parties ont également la possibilité d’utiliser l’adresse courriel ou le numéro de télécopieur du bureau régional qui traite leur dossier.

Pour toute demande d’information, les citoyens peuvent téléphoner à nos bureaux

Avertissement :

TRAVAUX EN COURS DANS LES LOCAUX DU TRIBUNAL AU 500, RENÉ-LÉVESQUE O. À MONTRÉAL

Des travaux de réaménagement sont en cours à l'étage où se déroulent les séances de conciliation et les audiences convoquées par le Tribunal administratif du travail au 500, boulevard René-Lévesque Ouest, à Montréal.

Des mesures sont prises afin d'en minimiser les impacts auprès de la clientèle.

Nous vous remercions de votre compréhension.

English content

COVID-19 — Important Notice: Guidelines starting February 8, 2021

February 4, 2021

Further to the easing of measures announced by the Government of Québec, all Tribunal offices will be open as of February 8, from 8:30 a.m. to noon and 1 p.m. to 4:30 p.m.

However, the presence of staff and administrative judges will be strictly limited to those deemed necessary for the pursuit of necessary activities.

We continue to encourage the use of remote videoconference hearings. Unless justified by exceptional circumstances, conciliation sessions must be held remotely (by video or telephone conference).

We continue to encourage the use of our secure online services (in French), especially for the filing of documents, forms and originating pleadings. Parties may also use the email address or fax number of the regional office responsible for their case.

Contact a Tribunal office (in French) for information.

We are pursuing our efforts to mitigate the risk of transmitting COVID-19 and protect the health of anyone who comes to our offices.

Lucie Nadeau
President

 

Face coverings at the Tribunal

If you have any questions on your case, the processing of your request or how to use our online services, please contact the office of the Tribunal in charge of your case.

Welcome to the Tribunal administratif du travail website. Please note that in order to comply with the Language policy of the Tribunal administratif du travail (PDF, 158 ko) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre and the Politique gouvernementale relative à l'emploi et à la qualité de la langue française dans l'AdministrationCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre, only selected information from our French website is available in English.
 

Created on January 1, 2016, the Tribunal administratif du travail (the TAT) results from the merger of the Commission des lésions professionnelles (the CLP) and the Commission des relations du travail (the CRT). The Tribunal rules on numerous labour proceedings, including occupational health and safety. With offices throughout Québec, the Tribunal's services are accessible to all citizens.

The Tribunal fosters the amicable settlement of disputes through its conciliation service. The parties also have the option of being heard by an administrative judge at a hearing.

The Tribunal sits in four divisions.

Labour relations division: This division rules on proceedings pertaining to employment protection, freedom of association, bargaining rights and pay equity.

Occupational health and safety division: This division hears proceedings filed by employers and workers who contest a decision rendered by Commission des normes, de l’équité, de la santé et de la sécurité du travail (CNESST).

Essential services division: The mission of this division is to ensure that essential services are maintained in order to protect the population’s health and safety during legal strikes and illegal pressure tactics.

Construction industry and occupational qualification division: This division is responsible for hearing proceedings provided for in legislation concerning the construction industry.

 

For more information, consult the following documents:

Written or oral requests for access to information must be submitted to the person in charge of access to documents and the protection of personal information. However, in the case of an oral request, the decision of the person in charge cannot give rise to a review before the Commission d'accès à l'information.

Your request must be specific enough to allow the Tribunal to retrieve the information. We suggest you consult our organization chart and our classification scheme, which is a hierarchical and logical structure presenting the Tribunal’s administrative and jurisdictional functions. Our subject index may also be of use. These documents are available in French only.

Due diligence requests must be sent to verificationdiligente@tat.gouv.qc.ca.

For more information, refer to the Act respecting Access to documents held by public bodies and the Protection of personal informationCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre.


Access to information requests may be submitted to:

Marie-Claude Laberge 
Person in charge of access to documents 
and the protection of personal information 
Tribunal administratif du travail
500, boulevard René-Lévesque Ouest, bureau 17.401
Montréal (Québec)  H2Z 1W7

Email: accesinformation@tat.gouv.qc.ca
Telephone: 514 864-1923
Toll free: 1 800 361-9593
Fax: 514 873-0211

For more information, contact the office of the Tribunal in charge of your file. Our staff will be pleased to answer your questions.