Avertissement :

Remise au rôle des audiences annulées à la Division de la santé et de la sécurité du travail

Les audiences qui ont été annulées par la Division de la santé et de la sécurité du travail du Tribunal administratif du travail, entre le 16 mars et le 12 juin 2020, seront reportées entre le 1er septembre 2020 et le 1er mars 2021. Les parties et les représentants qui désirent connaître leur nouvelle date d'audience peuvent communiquer avec le bureau régional responsable de leur dossier en utilisant l'adresse de courriel générale ou en téléphonant au technicien ou à la technicienne en droit. Ces coordonnées se trouvent dans la section Nous joindreCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre de notre site Web.

Avertissement :

PORT DU COUVRE-VISAGE DANS LES LOCAUX DU TRIBUNAL ADMINISTRATIF DU TRAVAIL

Le gouvernement du Québec a adopté, le 15 juillet 2020, le Décret numéro 810-2020Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre obligeant le port du couvre-visage dans les lieux publics intérieurs à compter du 18 juillet 2020. Ainsi, les personnes qui fréquenteront les locaux du Tribunal administratif du travail à compter de cette date devront se conformer à certaines consignesCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre.

Avertissement :

Levée de la suspension des délais et du huis clos sanitaire

Le gouvernement du Québec a adopté, le 10 juin 2020, le Décret numéro 615-2020 (PDF, 67 ko) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre permettant la reprise des activités en personne dans les tribunaux judiciaires et administratifs pour l’ensemble des affaires qui y sont introduites, et non plus seulement pour celles considérées comme urgentes.

Ce décret lève la suspension des délais pour introduire un recours relatif aux affaires entendues par le Tribunal administratif du travail. De plus, il permet au Tribunal, ou à l’un de ses décideurs, d'imposer l'utilisation d'un moyen technologique pour une audience si les parties disposent de ce moyen.

Par ailleurs, le gouvernement du Québec a adopté, le 25 juin 2020, le Décret numéro 689-2020Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre qui abroge la tenue à huis clos de toute audience devant un tribunal judiciaire ou administratif. Le public peut donc accéder à nouveau aux salles d’audience du Tribunal administratif du travail.

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COVID-19

Face coverings at the Tribunal administratif du travail

On July 15, 2020, the Government of Québec passed Order in Council 810-2020Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre imposing face coverings in closed public places starting July 18, 2020. As a result, the following rules apply to anyone visiting our premises:

  • Visitors (parties, representatives, witnesses, accompanying persons and journalists) must wear face coverings in the common areas of the building and Tribunal premises. This includes entrance halls, reception areas, hallways, elevators, stairwells, washrooms and indoor parking.
  • Visitors seated in a waiting room are not required to wear a face covering if a two-metre distance with any other person is maintained. This does not apply to persons living in the same private residence. 
  • Although not required, face coverings may be worn in hearing rooms. They must, however, be removed when providing testimony or called upon to speak.
  • Visitors must bring their own face coverings and wear them in accordance with the rules above.

Lifting of the suspension of time limits and in-camera hearings

The Québec government made Order in Council No. 615-2020 (PDF, 44 ko) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre on June 10, 2020, thus permitting the resumption of in-person activities for all the matters brought before courts of justice and administrative tribunals. Thus, in-person activities are no longer restricted to urgent matters.

This Order in Council lifts the suspension of time limits for bringing proceedings before the Tribunal administratif du travail. It also allows us to impose the use of technological means at a hearing, provided the means are available to the parties.

The Québec government also made Order in Council No. 689-2020 (PDF, 101 ko) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre on June 25, 2020, which revokes the obligation to hold in-camera hearings in matters brought before courts of justice and administrative tribunals. The hearing rooms of the Tribunal administratif du travail are, therefore, now accessible to the public.

Gradual resumption of activities in our offices and hearing rooms

In-person hearings and conciliation sessions are held at the Tribunal administratif du travail starting June 15, 2020. We have devised a protocol in order to ensure compliance with the sanitary guidelines issued by Institut national de santé publique du Québec (INSPQ).

See the press releaseCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre (available in French only) and the Message from the PresidentCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre for more information on the Tribunal’s plan to resume its activities.

NEW

User Guide: Zoom Videoconference for Parties, Representatives and Lawyers (PDF, 2 Mo) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre

If you have any questions on your case, the processing of your request or how to use our online services, please contact the office of the Tribunal in charge of your case.

Welcome to the Tribunal administratif du travail website. Please note that in order to comply with the Language policy of the Tribunal administratif du travail (PDF, 158 ko) Ce lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre and the Politique gouvernementale relative à l'emploi et à la qualité de la langue française dans l'AdministrationCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre, only selected information from our French website is available in English.

Created on January 1, 2016, the Tribunal administratif du travail (the TAT) results from the merger of the Commission des lésions professionnelles (the CLP) and the Commission des relations du travail (the CRT). The Tribunal rules on numerous labour proceedings, including occupational health and safety. With offices throughout Québec, the Tribunal's services are accessible to all citizens.

The Tribunal fosters the amicable settlement of disputes through its conciliation service. The parties also have the option of being heard by an administrative judge at a hearing.

The Tribunal sits in four divisions.

Labour relations division: This division rules on proceedings pertaining to employment protection, freedom of association, bargaining rights and pay equity.

Occupational health and safety division: This division hears proceedings filed by employers and workers who contest a decision rendered by Commission des normes, de l’équité, de la santé et de la sécurité du travail (CNESST).

Essential services division: The mission of this division is to ensure that essential services are maintained in order to protect the population’s health and safety during legal strikes and illegal pressure tactics.

Construction industry and occupational qualification division: This division is responsible for hearing proceedings provided for in legislation concerning the construction industry.

 

For more information, consult the following documents:

Your request for access to information must be submitted to the person in charge of access to documents and the protection of personal information. You may do so in writing or orally. However, in the case of an oral request, the decision of the person in charge cannot give rise to a review before the Commission d'accès à l'information.

Your request must be specific enough to allow the Tribunal to retrieve the information.

For more information, refer to the Act respecting Access to documents held by public bodies and the Protection of personal informationCe lien s'ouvrira dans une nouvelle fenêtre.

Access to information requests may be submitted to:

Line Corriveau 
Person in charge of access to documents 
and the protection of personal information 
Tribunal administratif du travail
900, place D'Youville, bureau 700
Québec (Québec)  G1R 3P7

Email: accesinformation@tat.gouv.qc.ca
Telephone: 418 643-7129
Toll free: 1 800 463-1591
Fax: 418 528-6063

For more information, contact the office of the Tribunal in charge of your file. Our staff will be pleased to answer your questions.